Tärkeä osa opettajan työtä (tärkein?) on tukea oppilaita hyvien tapojen ja sosiaalisten taitojen omaksumisessa.

Luokassamme käytämme apuna luokan pyykkinarua. Pyykkinarulla roikkuu harjoiteltavia taitoja (paperilappuja, mihin on tavoitteet on kirjoitettu). Hyvin sujuvia taitoja eli valmiit pyykit siirretään sitten vaatekaappiin seinään. Sieltä otetaan tarvittaessa tavoitteita pyykkinarulle takaisin, jos ne ”likaantuvat”.

Tänä vuonna ekaluokkalaisteni kanssa pyykkejä eli harjoiteltavia taitoja oli esim.:

  • Hiljaiset siirtymät
  • Kiitos!
  • Kunnioitan työrauhaa
  • Autan kaikkia
  • Pidän järjestystä
  • Liikun rauhallisesti
  • Odotan puheenvuoroa
  • Tervehdin kohteliaasti
  • Leikitään sopivasti
  • Osaan pyytää anteeksi
  • Lähden reippaasti välitunnille
  • Pidän toiselle seuraa
  • Kannustan kaikkia
  • Lohdutan, kun toisella on suru
  • Iloitsen toisten saavutuksista

Jokaisella oppilaalla on oma pyykkinaruvihko, mihin hän merkitsee kahden tai kolmen viikon välein omia onnistumisia sekä parannettavia tavoitteita. Pyykkinaru on helpottanut ja tehnyt mielekkääksi käytöstapojen ja erilaisten sosiaalisten taitojen omaksumista.